zonder titel
Kunstenaar:
Yee Ling Tang
Materiaal:
onbekend
Jaar:
onbekend
Locatie:
DMF Depot 2: 20.9.1
Beschrijving
Yee Ling Tang
(Hongkong, 1972)
“Ik vond het een hele grote schok om naar Nederland te komen” zegt Yee Ling Tang in de documentaire Het zwijgen van Yee Ling Tang. Ze was drie jaar oud toen ze met haar moeder en broer uit China naar Nederland verhuisde. Haar vader was eerder al naar Nederland geëmigreerd. “Hele grote mensen, ik noemde het reuzen, waren er en die spraken een hele andere taal. Ik heb twee jaar lang geweigerd te spreken.”
Voor de in Hongkong geboren fotografe, afgestudeerd aan de AKI, vormt het opgroeien tussen twee culturen het hoofdthema van haar werk. Uit de documentaire blijkt hoe verschillend die twee werelden waren. In China groeide ze op zonder boeken en leefde het gezin van suikerriet, sprinkhanen en af en toe rijst. In Nederland aten ze meerdere keren per dag warm en kon Yee Ling naar de bibliotheek.
De eerste serie portretten die ze maakte ging over het ontmaskeren van stereotypen die wij in het westen hebben over Azië. Tien Aziatische vrouwen met dezelfde kleding en haardracht fotografeerde ze tegen een rode achtergrond. Omdat Yee Ling Tang zelf Chinees is dachten de meeste toeschouwers dat de gefotografeerde vrouwen allemaal Chinees zijn.
De fotoserie die de gemeente Enschede verwierf was haar tweede grote project, genaamd Asian Party, met portretten van derde generatie Aziatische jongeren. Deze generatie is de eerste die echt uit de isolatie breekt, die zo typerend is voor Aziatische families.