Reed-Land and ditch, Flevoland
Kunstenaar:
Ger Dekkers
Materiaal:
onbekend
Jaar:
1978
Beschrijving
Ger Dekkers
(Borne, 1929)
Fotograaf Ger Dekkers is altijd bezig geweest met het gecultiveerde landschap. En welk land is daar nu een beter voorbeeld van dan Nederland? Wij hebben met onze cultuur het landschap vergaand beïnvloed. Denk maar aan onze polders, de rechte sloten, de Deltawerken of Flevoland.
Dat landschap brengt Dekkers in al zijn facetten in zijn beroemde seriële werken in beeld. Onder invloed van de jaargetijden, het weer, de gewassen of zijn eigen stemming. En altijd met een strakke, kaarsrechte horizon als meest dominante beeldelement.
De twee seriële fotowerken uit de collectie lijken met hun veranderde standpunten gestolde, verstilde films. Ook hier zijn er de componenten die Dekkers’ werk zo kenmerken: de ruimtelijke sfeer in de opnames, de indruk van het seizoen en de tijd van de dag, de nadrukkelijke aanwezigheid van de horizon. In andere fotoseries heeft Dekkers het beeld gekanteld waardoor de horizon gedraaid in beeld komt. Die series krijgen dan een sterk grafisch karakter. Land en lucht dansen dan om elkaar heen in een wervelend maar strak geregisseerd spel. De lessen van Aldo van Eijck en Joop Hardy tijdens zijn studie aan de AKI (1950-1955) hebben wellicht direct invloed gehad op zijn werk zoals het gebruik van strakke vormen en lijnen en de grafische manier van werken.
Alex de Vries schreef over zijn werk: “Op ingenieuze wijze laat hij steeds opnieuw als bij toverslag zien dat het er van afhangt waar je staat hoe je de dingen ziet. In zijn seriële werk loop je met hem mee om met de lijnen in het landschap naar de horizon te kijken en je wereldbeeld te zien kantelen. Het zijn in feite pure registraties, maar als bij toverslag veranderen ze vaststaande feiten in variabele factoren.”
In de jaren zestig richt Dekkers samen met Jan Bolink en Henk Schuring de Eerste Enschedese Kunstenaars Sociëteit op, de EEK. Hiermee gaven zij een belangrijk impuls aan het lokale kunstklimaat.