Foster, 1995
Kunstenaar:
Ine Lamers
Materiaal:
onbekend
Jaar:
1995
Locatie:
Twentse Welle links tegen buitenmuur
Beschrijving
Ine Lamers
(1954, woont en werkt in Rotterdam)
Ine Lamers volgde tussen 1983-1987 haar opleiding aan de AKI in Enschede. Ze werkt voornamelijk met fotografie en sinds 2000 ook met film en video. Haar foto- en filmbeelden zijn esthetisch, mooi van kleur en sfeer, maar bevatten tevens een hoge dosis aan spanning. Ze tonen plekken waar zich iets lijkt te hebben afgespeeld, maar wat en door wie is niet te achterhalen. Het zijn plekken of situaties die ons bekend voor komen, maar tegelijkertijd ook niet.
De twee grote fotowerken uit de gemeentelijke kunstcollectie vormen een samenhangend beeld van haar werk uit de jaren negentig en zijn te beschouwen als ‘moderne stedelijke stillevens met sporen van menselijke activiteit’. Forster (1995) toont ons een wonderlijke kluwen van objecten op een flatgalerij die zich allemaal aan een regenpijp lijken te hebben vastgeklonken. Een plastic tuinstoel, een wasrekje, kinderfietsjes, een touw. In de nachtelijke situatie surrealistisch belicht door een plafonnière. Banale dingen, die de afwezigheid van hun eigenaren voelbaar maken, en die Lamers een betoverende schoonheid geeft.
In het werk Bedjes (1990) weet je eigenlijk niet waar je naar kijkt. Is hier een hotelkamer of gewone slaapkamer te zien met twee bedden? Of hebben we te maken met een maquette of een poppenhuis? Door de onscherpte en het ontbreken van een menselijke maat kom je daar niet achter.
Bedjes en Forster doen je beseffen dat je manier van kijken wordt gestuurd of beïnvloed door je eigen kijkervaring. Lamers speelt daar bewust mee. Ze roept situaties op die wij gedeeltelijk herkennen uit ons persoonlijke leven en uit media als film, fotografie of zelfs schilderkunst. Daarmee verkent ze de eigenschappen van dat medium en toont ze aan hoe subjectief onze waarneming is.