Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico
Meer informatie en/of tickets bestellen?

The setting of violence

Een fotografische benadering van Saló o le 120 giornate di Sodoma (1975) van Pier Paolo Pasolini door fotograaf en beeldend kunstenaar Rein Jelle Terpstra.

Start:25-09-2022
Eind:19-02-2023

Website:www.rijksmuseumtwenthe.nl
Locatie:Rijksmuseum Twenthe

De film, over de nadagen van het fascisme in Italië, draait om een groep machthebbers die negen jongens en negen meisjes gedurende 120 dagen aan hun wrede macht onderwerpen. Naast de getoonde vernedering, marteling en moord, vallen de prominent aanwezige futuristische schilderijen aan de muren van de villa op. Kunstwerken die uitkijken over dat wat hun ideologie mede heeft aangericht. Zijn het stille getuigen of medeplichtigen?

Rein Jelle Terpstra onderzoekt in zijn tentoonstelling de intenties van de filmmaker door frames uit de film van Pasolini te bewerken en van alle gruwelijkheden, slachtoffers en daders te ontdoen. Wat overblijft zijn lege ruimtes die een onheilspellende sfeer uitademen. Wat heeft zich hier afgespeeld of wat gaat zich hier nog afspelen? Welk verband zag Pasolini tussen de kunst van de futuristen en de wandaden begaan door fascistische machtshebbers?

Verwevenheid

Als student op de AKI kunstacademie (Enschede), kwam Terpstra in aanraking met het futurisme door de klassieke kunsthistorische boeken van H.W. Janson en Honour & Fleming. Nadat hij deze boeken recent opnieuw las viel hem op hoe weinig aandacht hier aan het futurisme werd besteed, en hoe de kunstwerken enkel in stilistische (schilders-) termen werden omschreven.

Het feit dat de relatie tussen de kunststroming en de maatschappij en politiek van die tijd bijna niet genoemd wordt intrigeert Terpstra. De verwevenheid tussen de politisering van de kunst en esthetisering van de politiek is dan ook een belangrijke leidraad in The setting of violence.

Over Rein Jelle Terpstra

Na een residency aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten (Amsterdam) is Terpstra begonnen met het onderzoeken van relaties tussen perceptie, geheugen en geschiedenis, door het maken van slideshow installaties en boeken. Zijn werk bevindt zich in verschillende collecties, waaronder de collectie van het SFMOMA (San Francisco), MoMA Library (New York), EYE Film Museum (Amsterdam), Nederlands Fotomuseum (Rotterdam) en het Getty Research Institute (Los Angeles).

In het voorjaar van 2017 ondernam Terpstra een Smithsonian Artist Research Fellowship in Washington, D.C. om meer onderzoek te doen naar het project RFK Funeral Train - The People's View. Na verschillende nominaties voor zijn boek Robert F Kennedy Funeral Train – The People’s View ontving het in 2019 de Gouden Medaille voor Het Mooiste Boek van de Wereld.

Lasondersingel 129-131
7514BP
Enschede

Kunstcollectie Enschede

Bekijk de binnen en buitenkunstcollectie van de gemeente Enschede

Kunstenaars & Faciliteiten

Overzicht kunstenaars, ateliers, exporuimtes, open calls en nog veel meer.

Schrijf je in voor de KunstNonStop nieuwsbrief

Boordevol tips uit de kunstagenda, nieuws en informatie voor voor kunstenaars en kunstliefhebbers in Enschede e.o!