
Kom je ook eten?
Een tentoonstelling door Kunststof Collectief
Start:11-11-2025 | 17:00 uur
Eind:04-12-2025 | 22:00 uur
Eten is nooit zomaar eten. Het is herinnering, ritueel, zorg, cultuur en verlangen. Tijdens Museumnacht 2025 nemen de kunstenaars van het Kunststof Collectief je mee in een zintuiglijk onderzoek naar de rol van eten in ons leven. In samenwerking met Tankstation creëren zij een experimentele expo waar een speelse ontmoeting tussen jouw smaakpapillen en perceptie ontstaat. Waar eten niet alleen het lichaam, maar ook de fantasie voedt.
Lars van den Miesen
De Futurodiëtist
Is een waarzegger die zich niet verliest in de sterren, maar zich richt op de ondermaanse logica van het metabolisme van de aarde. In zijn lezingen, ook wel, beproevingen, doorloopt hij de eeuwige cycli van diens enige pratende dier: reproduceren, eten, poepen, praten, denken en sterven. Bevrijd van walging voor het lage of overmatige eerbied voor het hoge, legt hij de waarheid bloot die ontstaat in de verwarring tussen deze noodzakelijke momenten van één geheel. Treedt binnen in zijn tent en laat hem proeven wat je denkt. Hij zal de ingewanden van je verleden doorspitten en vooral een nieuw recept maken voor je toekomst.
Mart Straver
Tussen het gekletter van alle bestek dat als contragewicht functioneert, wappert het als een omgekeerd tafelkleed boven de hoofden van de eters. Dit doekenlabyrint wordt gedirigeerd door de soundscape van Zeb, waardoor de eettafel, vaak een plek van afgedwongen gezelligheid, nu oplicht als een omgekeerde werkelijkheid.
Dorsheila Malisama
Ik kook altijd voor anderen
In dit werk gaat Dorsheila het gesprek aan over hoe eten niet alleen voeding is, maar ook iets performatiefs kan zijn. Deze spanning vormt de kern van haar werk: eten als overleven en viering van het leven. Tijdens haar herstel van een eetstoornis voelde eten vooral als iets puur noodzakelijks; iets wat men doet om het lichaam draaiende te houden. Het was vaak functioneel en saai, binnen een aangeleerde comfortzone die beperkend werkte, maar zodra ze voor anderen kookte, veranderde dit. Eten werd een manier om verbinding te maken en het samenzijn te vieren. Er ontstond ruimte voor experiment en een smakenspel waarin calorieën geen rol speelden, waardoor niet alleen haar tafelgasten, maar ook zij het plezier in het eten terugvond.
Alexander Zanen
De Keten
Is eten nog altijd leuk? Of kan het nog leuker? Vanuit het Oosten overgevlogen mindfulness wordt nu gepresenteerd in een interactieve AV-installatie, die de bezoeker uitnodigt om ieder materieel geluid tijdens het eten niet alleen door de mond te ervaren maar ook door de oren. Terwijl je eet, worden de geluiden die je maakt in real-time versterkt, gemoduleerd en teruggespeeld, waardoor je niet langer alleen consument bent, maar ook componist.
Chanella ter Haar
De achtergebleven sporen
Chanella zal het kookproces van Dorsheila vertalen naar een abstracte visuele documentatie. Centraal staat de tegenstelling tussen voor jezelf koken en voor anderen koken. Deze tegenstelling krijgt uiting als achtergebleven sporen in gelaagdheid, grootte, en kleurgebruik in een reeks schilderijen. In plaats van traditionele tweedimensionale werken, creëert ze een driedimensionale omgeving waarin de bezoeker zich kan begeven tussen de gevoelswereld en de keuken.
Zeb Cohen
In deze immersieve installatie verkent Zeb Cohen de fundamentele, maar vaak vergeten relatie tussen geluid en eetervaring. Geluid - en in het bijzonder muziek - heeft een diepgaande impact op hoe we voedsel ervaren, die een brug slaat tussen onze verschillende zintuigen.
Cohen's sonische landschap fungeert als een emotionele katalysator die de ervaringen van deze andere zintuigen verbindt en versterkt. Door zorgvuldig gecomponeerde geluidsomgevingen te creëren, verandert de installatie niet alleen hoe we eten proeven, maar ook hoe we het voelen, zien en ruiken.